Rotáció – ez lenne a megoldás?

Múlt héten megjelent egy cikk a Beholder weboldalán, ami a rotáció témakörét feszegette, valamint elmélkedett egy kicsit arról, miként lehetne ezt bevezetni a HKK-ban. A téma eléggé felrobbantotta a fórumot és felperzselte a kedélyeket, így természetesen rengeteg pro és kontra érv lett megfogalmazva mind a kiadó, mind a tesztelők, mind a játékosok részéről. Nyilván van amivel egyetértek és van amivel kevésbé tudok azonosulni, de ha már adott a felület gondoltam megpróbálom én is írásba önteni hogyan látom ezt a témákört – most szólok, könnyen lehet, hogy semmi újat nem fogsz megtudni a következő írásból.

Szükség van-e rotációra?

Az elején szögezzük le, hogy én alapvetően pártolom és támogatom a rotáció bevezetését a játékban, szóval igen, szerintem szükség van rá. Maga a rotáció használata eléggé elterjedt TCG-s körökben, hiszen szinte minden hasonló játék alkalmazza azt, legyen szó papír alapúról vagy online változatról. Maga a metódus lehetővé teszi azt, hogy a készítők olyan módon formálják a játékot, hogy nem egyre erősebb és erősebb lapokat és mechanikákat készítenek (powercreep), hanem egyszerűen „stagnál” az erőszint és inkább újdonságokkal, színesítéssel és új érdekes (de nem feltétlenül erős) képességekkel próbálják meg fenntartani a játékosok érdeklődését a termék iránt.

Nos köztudott, hogy anno a Beholder és a HKK készítői a powercreep iránt kötelezték el magukat, ami nemes egyszerűséggel annyit tesz, hogy a lapok nem rotálódnak (tehát bármikor bármelyiket használhatod) és inkább évről évre szignifikánsabban erősebb kártyákat tervezve, készítve próbálja meg eladni a terméket. Ezzel viszont van egy elég nagy baj… nemes egyszerűséggel nem lehet a végtelenségik fejleszteni a játékot. Emiatt a legtöbb TCG gyártó a kezdetektől fogva alkalmazza a rotációt (vagy legalább is a kezdetekben kitalálja, hogy mikortól akarja bevezetni) és alapból úgy tervezi a saját játékát, hogy a lapok bizonyos időközönként ki fognak esni a metából.

A HKK power leveljét tekintve, szerintem elérte azt a szintet, ahol már nagyon nehéz tovább fejleszteni a dolgot. Persze még a powercreep használatával is lenne 1-2 éve a játéknak, és természetesen lehetne úgymond szélesíteni a játékot hasonló erejű, de új és érdekes képességekkel, mechanikákkal, de ez is csak pár év pluszt nyerne a játéknak – persze ezek a számok csak az én spekulációim. És itt jött el az a pillanat, amikor a kiadónak döntést kellett hoznia, hogy folytatja a jelenlegi tendenciát, ami vészesen közeleg a végéhez vagy megpróbál valami drasztikusabb módszerhez nyúlni. Múlt hét óta mindannyian tudjuk, hogy miként választott a cég, hiszen a fent említett cikkel kvázi megerősítést nyert, hogy erősen gondolkodik a rotáció bevezetésén.

De vajon nem késő ehhez?

Talán igen. Személy szerint úgy vélem már nagyon régen be kellett volna vezetni ezt a játékba, mondjuk úgy nagyjából 10 évvel ezelőtt, de legkésőbb a Mágusok alkonya környékén. Persze utólag mindig könnyen okos az ember, de ott a semlegesítés megjelenésével érezhető volt, hogy milyen irányba fognak tendálni a dolgok. De akkor miért nem lett hamarabb kitalálva ez? Ki lett. Én most már lassan 5 éve gyengítem a tesztbrigádot és nagyjából minden tesztciklusban felmerült a téma, de sosem örvendett többségi népszerűségnek, egészen mostanáig. Most ért el oda a játék, hogy mindenki érzi, hogy szorul a hurok, csökken a design space, a powercreep az egekben, valamit kezdeni kell, ha szeretnénk hosszútávon fenntartani mindenki kedvenc kártyajátékát. És nyilván szeretnénk.

Sokak szerint már túl késő egy ilyen változtatáshoz. Ennek részben igazat tudok adni (hisz, mint írtam én már rég megléptem volna ezt), de úgy vagyok vele, hogy megér egy próbát. Megéri egy esélyt adni a kiadónak és a tesztcsapatnak és bízni abban, hogy igen, megtudják jól csinálni. Ugye személyes tippként a jelenlegi tendencia mellett én csak néhány évet adtam volna a játéknak (és ez arra vonatkozik, hogy meddig érné meg kiadni új boostereket, hiszen maga a játék már egy ideje élvezhetetlen szerintem), ami azt jelenti, hogy a várható élettartamot tekintve nincs veszíteni való. Ugyanis, ha a rotáció esetleg befuccsolna és jelentősen lecsökkenének a játékosok meg az eladások és emiatt nem lenne értelme tovább nyomni, az is nagyjából annyi év múlva ütközne ki – de persze ez megint csak az én tippem/megérzésem.

De ha késő mégis hogyan?

Nos igen, ez az ami igazán nehéz lesz. Említettem, hogy szerintem a játék jelenleg élvezhetetlen szinten tart, köszönhetően a rengeteg semlegesítésnek, az irtózatós mértékű szinergiáknak és a rendkívűl olcsó lapoknak. Közben a rotáció magával vonja azt, hogy a lapok – habár változik a power leveljük – közel azonos erősségi szinten lesznek minden „szezonban”. Viszont mivel a jelenlegi helyzetet nem tervezzük megtartani nincsen más lehetőség, mint visszább venni az erőviszonyokból, megpróbálni kicsit feljebb tornászni az átlag költségét a lapoknak, csökkenteni a kezdőkéz és így a counterek szerepét a játékban, valamint elérni, hogy élvezetesebb meccseket lehessen játszani. Tehát egy szóval gyengíteni szeretnénk a játékon. Megjegyzem én nem tudok másik játékot mondani, ahol a rotáció magával vonta volna a lapok gyengítését – ez persze annak köszönhető, hogy más cégek sokkal korábban felismerték a gondot és időben léptek ilyen téren.

Ez piszkosul nehéz feladat. A tesztcsapaton belül rengeteg ötlet felmerült ezek kezelésére – megjegyzem ezek közül sok akkor is megvalósításra került volna, ha tovább követjük a powercreep elvét – és gőzerővel zajlik az ötletelés ezek implementálásáról. Ezek az ötletek a játékbeli opciók szélesítését hívatottak elérni, oly módon, hogy közben nem növelik a power levelt, de az átmeneti időszakban helyt tudjanak állni a jelenlegi lapok ellen is és pár év múlva elérjük a fent említett célokat. Borzalmasan nehéz feladat ezt a jelenlegi helyzetben, jól és elfogadhatóan megvalósítani, de szerintem nem lehetetlen és a tesztelő csapat azon lesz, hogy ezt sikerre is vigye.

Mit nyerünk a rotációval?

Reményeim szerint – és ezt tényleg nagyon-nagyon remélem – egy élvezhető játékot, egy új, de mégis régi HKK-t, amibe anno mindannyian beleszerettünk. Egy játékot, amiben nem a kezdőkézre húzott counterek száma dönti el a mérkőzést. Egy játékot, ahol nem az első körben halsz oda, úgy, hogy az ellenfelednek még csak végig gondolnia sem kellett, hogy mit csinál. Egy játékot, amiben újra szerepe lesz a gondolkodásnak, a helyzet felismerésnek és a döntés hozatalnak. És persze időt. Rengeteg időt a játék élettartamát tekintve. Elméletileg a rotáció mellett, kellő kreativitással, egy játék a végtelenségik fejleszthető és fenntartható az érdeklődés iránta, de én már akkor is boldog leszek, ha még egyszer annyit megél a játék, mint eddig.

Aggályok

Mint mondtam a fórum szinte felrobbant pár nap erejéig. Eleinte elég pozitív fogadtatásra talált a dolog, de aztán természetesen megjelentek azok is, akik nem támogatják a rotációt és rengeteg ellenérvet vonultattak fel – talán fele-fele arányba tudom tippelni a támogatók és ellenzők arányát. Ezekből az érvekből van aminek látom az alapját, de van amelyikkel mélységekig nem értek egyet.

Na, de mik is ezek az aggályok, illetve jogos észrevételek?
Elértéktelenedik a gyűjtemény. Igen ez így igaz, de azt be kell látni, hogy a gyűjteménye mindenkinek minden egyes megjelent új lappal inflálódik. Ez elkerülhetetlen minden gyűjtőgetős kártyajátéknál. Persze vannak időtálló lapok, de ezek sokszor pont azért azok, mert bitang erősek és megkerülhetetlen versenyspoilerek hosszú-hosszú évekig – talán maguktól sosem kopnának ki. Habár értem az aggodalmát azoknak, akiknek ez az egyik fő érvük, de azonosulni nem tudok velük. Miért nem? Egyszerű, nem befektetésként tekintek a gyűjteményemre. Azért gyűjtőm, mert ez a hobbim, ezzel akarok a szabadidőmben foglalkozni és nem pedig pénzt akarok benne tárolni. Igen tudom, hogy nagyon szarul esik azoknak, akik több tízezerért megvettek egy Fairlight bölcsessége vagy UR bűbáj playszettet és most azt érzik, hogy a rota miatt kidobott pénz lesz az ablakon. De azért áldoztál rá, mert játszani akartál velük, esetleg még játszol is. Innen meg már nem mindegy, hogy azért fog-e lemenni az ára (vagy teljesen elértéktelenedni), mert túl erős és egyénileg lesz kitiltva, vagy mert jön valami ami erősebb, vagy esetleg kirotálódik? Szerintem teljesen mindegy, mert, ha mindenáron így akarjuk nézni a pénzed így is úgy is benne maradt.


Másik érv, amit többektől hallottam vagy olvastam az az, hogy hát csak több pénzt akar a kiadó és ezért vásárlásra kényszeríti a játékosokat. Na ez szerintem totális bullshit. Az igaz, hogy kénytelen vagy mindig megvenni az aktuális kiegészítőt, hogy játszhass, de ez most, rota nélkül is igaz. Ha versenyjátékos vagy akkor most is meg kell venned a legújabb boostereket, különben az esélytelenek nyugalmával fogsz indulni a versenyen. A gyűjtők meg rotával meg anélkül is igyekeznek minden lapot beszerezni. Szóval így is úgy is vásárolnod kell, így ezt az érvet nem tudom elfogadni.

Eltűnnek az érdekesebb, kreatívabb paklik. Igen ez egy abszolút jogos észrevétel és sajnálatosan igaz. Ezt én is nagyon sajnálom, én is sok régebbi lapot szeretek használni (rip Eldüeni vándor), de előrébb helyezem a játék hosszútávú műkődését, mint a szerelemlapjaimat. És szerintem a tesztelő csapat van annyira kreatív, hogy hozzon létre új érdekes koncepciókat és elgondolkodtató lapokat. Plusz ugye jelenleg úgy áll a dolog, hogy a narancslapok nem csatlakoznak a játszható lapokhoz a rotát illetően, így ilyen téren továbbra is végtelen lehetősége marad a játékosoknak.
Persze lesznek koncepciók, amik erősen megszenvedik a változtatást, de itt megint csak azt tudom mondani, hogy bízni kell a fejlesztőcsapatban, hogy ők életben tartják a kedvenc paklinkat.

Olyan dolog is elhangzott, hogy hát de most akkor rotálunk és ugyanúgy erősődni fognak tovább a lapok. Ez így nem igaz. Nem ez a cél és a kiegészítők sem ennek a jegyében fognak készülni. Különben nem lenne értelme a rotáció bevezetésének… az totál hülyeség, hogy rotálok, de folytatom a powercreepet is.

Ha lesz rotáció, mégis mikortól?

Nagyon jól tudja mindenki, hogy a következő két kiegészítő készen van, már a Cartamundinál vannak nyomásra. Szóval a tényleges rotáció 2021 végén tud elindulni leghamarabb, hiszen akkor fog olyan kiegészítő jönni, ami már a rotáció jegyében tud elkészülni. Addig minden marad a normális kerékvágásban… vagyis többnyire. Mivel, hogy a cikkben Miklós említette, hogy már jövő év elejétől lennének szervezve Új Nemzedék versenyek 4 éves ciklus idővel.

Azzal egyetértek, hogy legyen egy két ilyen verseny szervezve, de nem ennyire tág intervallumban. A 4 év, de még a 3 is azt jelenti, hogy nem változik semmi. A használt lapok nagyjából 90%-a az elmúl pár évből kerül ki, így semmi értelme sem a 4 sem a 3 éves megkötésnek. Én ezeket a versenyeket úgy tartanám, hogy csak 2019 és 2020-ban megjelent lapokat lehessen használni, hogy legalább a 10. alapkiadás kiessen a készletből – különben ugyanott vagyunk, mint egy hagyin csak azt a pár kreatív decket kivettük a képletből. Amennyiben én fogok Új Nemzedéket tartani, tuti, hogy nem 4 éves időintervallummal lesz.

És itt van egy szerintem gyakori félreértés a játékosok részéről, mivel ezek a próbaversenyek nem lennének egyenlőek magával a rotációval. Az csak 2021 végén jönne, amire amúgy szintén a 2 éves időintervallumot látnám jónak. Még talán a 3 éves ciklus is beleférne eleinte, de hosszabb távon mindenképpen beszűkíteném 2 évre – ez persze szintén csak az én személyes véleményem. Ez azt is jelenti, hogy mire jelentős és észrevehető változás történne legalább 2 évnek el kell telnie mostantól számítva.

Vajon tényleg ez a megoldás?

Nem tudom vitathatatlanul kijelenteni azt, hogy igen ez a megoldás, de én hiszek benne, hogy meglehet valósítani jól az egész dolgot és én látom a rotációban az esélyt arra, hogy normálisabb és élvezhetőbb mederbe terelje a játékot, de természetesen nem kockázatmentes. Nem az, mert mindenki máshogy gondolkodik, máshogy látja a dolgokat és emiatt kár lenne tagadni azt, hogy nem lesz miatta lemorzsolódás a játékosállományban. Csak azt lehet remélni, hogy a játék iránti szeretete és érdeklődése minél több embernek kitart majd.

Persze sok helyen el lehet rontani a dolgot kezdve a nem megfelelő kommunikácóval egészen a tervezett változtatások megvalósításáig, de nagyon remélem, hogy végső soron sikerül pozitív irányba terelni a történetet. Azt is tudom, hogy sokaknál nem feltétlen a rotáció ténye az aggasztó, hanem egyszerűen félnek attól, hogy félrecsúszik a dolog és a kiadó nem lesz képes jól megvalósítani a dolgot. Ez egy kicsit kiszolgáltatott helyzet – nyilván mindenki azért játszik, mert szereti a játékot és nem szeretné, hogy hamar vége legyen – de bizalmat kell szavazni a gyártó felé és remélni, hogy jól fog elsülni a változtatás.


Köszi, ha végigolvastad, remélem nem lett túl kaotikus (habár nem lett annyira összeszedett, mint gondoltam, cserébe jóval hosszabbra sikerült), ha esetleg valamivel nem értesz egyet vagy úgy gondolod kihagytam valamit a hozzászólásokban nyugodtan tudasd velem. Persze ha csak a saját véleményed osztanád meg a rotáció kapcsán azt is nyugodtan megteheted. 🙂

Hádi